Oldalak

2014. május 11., vasárnap

Anna királynő (és a többiek) csipkéje

Queen Anne's lace. Ily költői néven fut angolszász körökben a vadmurok. A vadmurok igen szemléletes elnevezés, mindent elárul a növényről, amit praktikusan tudni érdemes: a répa vadon élő rokona. 
Amikor évekkel ezelőtt megtudtam, hogy a sárgarépa levelével szép erős sárgát lehet festeni, különösebben nem csigázott fel. Ha a vadmurokról olvasom ezt, az sem izgatna fel. Ok, és? Sárgára majdnem mindennel lehet festeni. És a répa, pláne a vadmurok igen pórias valami. 
Ám amikor megláttam kedvenc böngészdémben, hogy a Queen Anne's lace nevű növénnyel miket művelnek, beindult a fantáziám. Mert az Anna királynő csipkéje igen szemléletes elnevezés, mindent elárul a növényről, amit valójában tudni érdemes: költői, finom, légies, nőies és csipkés. Hűvös, angol és kissé titokzatos. Távolságtartó, tiszta és könnyed. Bármit mögé képzelhetek


Nem kicsit értékeltem fel a közönséges vadrépát. Úgy döntöttem, hogy ilyen gyönyörű nevű növénnyel festenem kell.
Tegnapi barangolásaink során úgy véltem, megtaláltam őfelségét, nagy ölre való adaggal tértem haza, amit azonmód bele is aprítottam a lábasba. A biztonság kedvéért gondoltam lecsekkolom, tényleg a királynő csipkéje rotyog-e a fazekamban. Ekkor ért a meglepetés.


Volt némi emlékem róla, hogy pár éve egyszer már megpróbáltam beazonosítani a sokféle fehér tányéros virágzatú mezei virágokat, de nem boldogultam velük. 10 féle legalább van, és olyanok, akár az ikrek: majdnem egyformán néznek ki, és csak aprólékos vizsgálódás és egyeztetés után lehet megállapítani a pontos személyazonosságukat. Nagyon akartam tudni, kit hoztam haza, így kb. kerek órán át tartó vizsgálódás után meg is állapítottam, hogy a sorsszerű véletlennek köszönhetően megismerkedtem a turbolyával! Na ez a nem semmi.


Tavaly Colette ódákat zengett róla, és olvastam mindenfelé, hogy mily nagyon divatos lett komoly séfek konyhájában is. Ugyan fűszerként 30 centi alatt használják csak, de festeni tökéletesen megfelel 1 méter fölött is. Legalábbis remélem. Abból indulok ki, hogy ha festenek Anna királynő csipkéjével meg vadpasztinákkal is, akkor a szoros rokoni szálak okán ez sem lehet rossz. Meglátjuk, egyelőre még ázik.

Csak ezeknek a rokonoknak is ki kéne találni valami szebb nevet. Mert bizony ők is gyönyörűek: sudáran és előkelően állnak sorfalat az erdő szélén, talpig fehér csipkében.

A répafélék vad rokonai pedig olyan izgalmas téma, hogy egész biztosan terítékre kerül még itt is.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése